Drukuj

Jak bezpiecznie podpisać umowę o imprezę turystyczną

W celu poprawy bezpieczeństwa podróżowania pragnę zwrócić Państwa uwagę na kilka istotnych kwestii, które należy sprawdzić przed podpisaniem umowy o imprezę turystyczną.

Po pierwsze sprawdzamy kto jest organizatorem naszego wyjazdu, pamiętając, iż czasem kupujemy imprezę turystyczną u agenta turystycznego, który jest tylko sprzedawcą imprezy turystycznej i nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za imprezę turystyczną, nawet w tym przypadku, gdy jest upoważniony przez organizatora wyjazdu do podpisywania w jego imieniu umów z klientami.

Po drugie w przypadku gdy znamy nazwę lub imię i nazwisko (w odniesieniu do organizatora będącego osobą fizyczną) oraz adres siedziby organizatora naszego wyjazdu to szczegółowe informacje o organizatorze turystyki uzyskamy u tego marszałka województwa na terenie którego znajduje się siedziba przedsiębiorcy lub poprzez stronę Ministerstwa Sportu i Turystyki: http://turystyka.gov.pl (przy czym pragnę nadmienić, iż najświeższe informacje o organizatorach turystyki znajdują się u marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, ponieważ informacje na ww. stronie ukazują się z pewnym opóźnieniem z uwagi na przyjęty system ich potwierdzania).

Po trzecie przed podjęciem decyzji o podpisaniu umowy z organizatorem turystyki powinniśmy sprawdzić następujące informacje:

  1. Czy organizator turystyki posiada wpis w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, prowadzonym przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.
    Jeśliby przedsiębiorca takiego wpisu do ww. rejestru nie posiadał, to w żadnym wypadku nie należy podpisywać z nim umowy o udział w imprezie turystycznej, ponieważ fakt ten oznacza, iż działa nielegalnie i tym samym nie posiada zawartego zabezpieczenia finansowego wymaganego od organizatorów turystyki wpisanych do rejestru na podstawie ustawy o usługach turystycznych. Powyższe skutkuje tym, iż w przypadku wystąpienia niewypłacalności takiego przedsiębiorcy jego klienci nie zostaną sprowadzeni do kraju przez marszałka województwa i nie otrzymają zwrotu wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną lub jej część, która nie została zrealizowana.
  2. Czy przedsiębiorca wpisany do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych oferuje interesującą nas imprezę turystyczną na terytorium państwa objętego zakresem terytorialnym wynikającym z jego wpisu do rejestru i z zabezpieczenia finansowego organizatora turystyki.
    W przypadku wystąpienia niewypłacalności przedsiębiorcy organizującego imprezy turystyczne poza zakresem terytorialnym działalności określonym we wpisie do rejestru, klientów powyższego organizatora spotkają takie same konsekwencje, jak klientów organizatora działającego bez wpisu do rejestru, czyli klienci nie zostaną sprowadzeni do kraju przez marszałka województwa i nie otrzymają zwrotu wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną lub jej część, która nie została zrealizowana, ponieważ imprezy organizowane poza zakresem terytorialnym określonym we wpisie do rejestru nie są objęte zabezpieczeniem finansowym organizatora turystyki.
    W związku z powyższym aby uniknąć ww. konsekwencji powinniśmy sprawdzać na jakim terytorium dany organizator turystyki ma prawo organizować imprezy turystyczne.
  3. Czy w stosunku do danego organizatora turystyki nie zostało wszczęte postępowanie w sprawie wydania zakazu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie organizowania imprez turystycznych lub nie został wydany zakaz prowadzenia działalności w zakresie organizowania imprez turystycznych.
    Gdyby okazało się, że postępowanie o wydanie zakazu toczy się przeciwko organizatorowi turystyki z którym zamierzamy podpisać umowę, to w takiej sytuacji powinniśmy wstrzymać się z  podpisaniem umowy z organizatorem do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy.
    Jeśli postępowanie skończyłoby się wydaniem organizatorowi turystyki 3-letniego zakazu organizowania imprez turystycznych to powinniśmy definitywnie zrezygnować z podpisania umowy z takim organizatorem nawet gdyby ten wbrew prawu oferował nadal imprezy klientom i zachęcał bardzo atrakcyjnymi cenami.
  4. Reasumując, każdorazowo przed podpisaniem umowy o imprezę turystyczną sprawdzamy:
  • kto jest organizatorem danej imprezy turystycznej i gdzie znajduje się siedziba organizatora,
  • czy przedsiębiorca oferujący daną imprezę turystyczną posiada wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych prowadzonym przez Marszałka Województwa Podlaskiego,
  • czy przedsiębiorca wpisany do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych organizuje imprezy turystyczne zgodnie z zakresem terytorialnym wynikającym z wpisu do ww. rejestru,
  • czy nie toczy się przeciwko organizatorowi turystyki postępowanie o wydanie zakazu prowadzenia działalności w zakresie organizowania imprez turystycznych,
  • czy nie został wydany organizatorowi turystyki zakaz prowadzenia działalności w zakresie organizowania imprez turystycznych.
  1. Powyższe informacje w odniesieniu do organizatorów turystyki posiadających siedzibę w województwie podlaskim uzyskają Państwo w Departamencie Edukacji, Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku, ul. Wyszyńskiego 1, pokój 311 (w godz. i dniach: 8.00-16.00 poniedziałek, 7.30-15.30 wtorek – piątek), 0-85 66-54-488.
    Zachęcamy Państwa do uzyskiwania jak najszerszej informacji o przedsiębiorcach organizujących imprezy turystyczne, ponieważ w ten prosty sposób możemy zapewnić bezpieczeństwo podróżowania sobie i swoim bliskim.

z up. MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA
Agnieszka Godlewska
Dyrektor
Departamentu Edukacji, Sportu i Turystyki

Szanowni Państwo!

W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie
o ochronie danych) informujemy, o zasadach przetwarzania Państwa danych osobowych oraz o przysługujących w związku z tym prawach:

Administratorem Państwa danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miasta Zambrów jest:

BURMISTRZ MIASTA ZAMBRÓW

  1. Fabryczna 3

18-300 Zambrów

  1. W przypadku pytań dotyczących sposobu i zakresu przetwarzania danych w zakresie działania Urzędu Miasta Zambrów, a także w celu realizacji przysługujących Państwu uprawnień, prosimy o kontakt z Inspektorem ochrony danych za pomocą adresu mail: inspektorochronydanych@kowalczyk.pro
  2. Państwa dane osobowe zbierane i przetwarzane są w celu możliwości wykonywania przez Urząd Miasta Zambrów ustawowych zadań publicznych, określonych m.in. w Ustawie z dnia 8 marca 1991r. o samorządzie gminnych oraz innych prawnych regulacjach.
  3. Państwa dane osobowe przetwarzane są na podstawie obowiązujących przepisów prawa, zawartych umów oraz na podstawie udzielonej zgody.
  4. Odbiorcami Państwa danych osobowych mogą być:

– organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej, w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa;

– inne podmioty na podstawie stosownych umów podpisanych z Urzędem Miasta Zambrów przetwarzające dane osobowe, których Administratorem jest Burmistrz Miasta Zambrów

  1. Państwa dane osobowe od momentu pozyskania będą przechowywane przez okres wynikający z regulacji prawnych (kategorii archiwalnej dokumentacji, określonej w Jednolitym Rzeczowym Wykazie Akt dla organów gmin i związków międzygminnych; umowy o dofinansowanie zawartej między beneficjentem a określoną instytucją; trwałości danego projektu i konieczności zachowania dokumentacji projektu do celów kontrolnych itp.). Kryteria okresu przechowywania ustala się w oparciu o klasyfikację i kwalifikację dokumentacji w Jednolitym Rzeczowym Wykazie Akt.
  2. W związku z przetwarzaniem danych przysługują Państwu następujące uprawnienia:

-prawo dostępu do własnych danych osobowych, w tym prawo do uzyskania kopii tych danych;

– prawo do sprostowania (poprawiania) danych, w przypadku, gdy dane osobowe są nieprawidłowe bądź niekompletne;

– w uzasadnionych przypadkach prawo do usunięcia, przenoszenia oraz prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych;

– w przypadku, gdy przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody osoby na przetwarzanie danych, przysługuje Państwu prawo do cofnięcia tej zgody
w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność przetwarzania, którego dokonano przed jej cofnięciem.

  1. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe, w sytuacji gdy przesłankę ich przetwarzania stanowi przepis prawa bądź zawarta między stronami umowa. W przypadku, gdy przetwarzanie danych odbywa się na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą podanie przez Panią/Pana danych ma charakter dobrowolny.
  2. Państwa dane mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą podlegały profilowaniu
  3. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych, gdy uznają Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych, które Państwa dotyczą naruszają przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016r.
Ułatwienia dostępu - zamknij panel